Hydraulik i ekspresfart fra Brønderslev til Seoul

Hydraulik i ekspresfart fra Brønderslev til Seoul

Fire tons og en volumen som to velvoksne Mercedeser. Så meget fylder den hydraulikstation, Serman & Tipsmark satte på flyveren til Korea i juni måned 2014

Tilbage i januar 2014 modtog Serman & Tipsmark en opfordring om at give tilbud på hydraulikken til en FPU (Floating Production Unit). Og så gik det stærkt. Ordren kom i hus, og mindre end et halvt år senere kunne Serman & Tipsmark sende den store hydraulikstation af sted med fly til Korea.

En flydende oliestation
Den færdige FPU skal ligge ud for Congos kyst. Her vil den fungere som en mellestation mellem en olieplatform og de tankere, der fragter olien i land. FPU’en ejes af det franske olieselskab Total og bygges i Korea af Hyundai Heavy Industries. Hydraulikken fra Serman & Tipsmark skal sidde i det tilhørende forankringssystem, der leveres af norske MacGregor Pusnes AS.

 

Byggeklodser i den rigtige rækkefølge
Selvom FPU’en først forventes klar ultimo 2015, skulle hydraulikstationen leveres allerede nu, forklarer salgschef Mark van den Bosch fra Serman & Tipsmark:

”Man bygger simpelthen skibet op omkring udstyret. Og man har brug for vores hydrauliksystem nu, fordi det står under dæk et stykke nede i skibet.”

 

Den korrekte farve kabler
Hydraulikken skulle leve op til specifikationer fra både MacGregor Pusnes AS, Hyundai Heavy Industries og Total. Og at det er meget specifikke ønsker, der skal efterkommes, illustrerer Mark van den Bosch med et sjovt eksempel:

”Vi havde sat grå kabler på, som vi havde fået besked på. Det viste sig, at de skulle have været blå. Så måtte vi pille alle kabler af og skifte dem ud med blå. Så det er virkelig i detaljer.”

Han understreger, at samarbejdet med de forskellige parter har været helt i top:

”Vi håber, at vi kommer til at høre mere til MacGregor Pusnes AS i fremtiden”.